logoboom


Beginpagina

Waar?

Wie zijn wij?



Praktisch

Sfeerbeelden


Inschrijvingen

Interessante sites


































Visie

Algemene visie... met oog voor de natuur.

De Toverhazelaar is een bio-ecologische kinderdagverblijf.
We hechten belang aan gezond leven op het ritme van de seizoenen en met respect voor de natuur.
Concreet betekent dit dat onze kindjes hoofdzakelijk biologische voeding krijgen, dat in onze infrastructuur gebruik gemaakt werd van ecologische materialen die zorgen voor een gezond leefklimaat en dat we in onze dagelijkse werking oog hebben voor het zo beperkt mogelijk houden van de afvalberg.
Dit in hoofdzaak dmv het gebruik van stoffen herbruikbare luiers

Wist jij al dat een kind in wegwerpluiers een afvalberg van 1400 kg moeilijk afbreekbaar afval achterlaat?

stoffen luierMaar naast het ecologisch argument bieden stoffen luiers nog tal van andere voordelen:
- sneller zindelijke kindjes
- geen gesleur met pakken wegwerpluiers
- voordeliger voor uw portemonnee
- je kindje mag z'n billetjes in natuurlijke materialen nestelen
- ...


De huidige stoffen luiers zijn bovendien even gemakkelijk in gebruik als wegwerpluiers.
Maar ook wanneer u thuis wegwerpluiers gebruikt bent u bij ons van harte welkom. Wij bezorgen u dan bij het ophalen van uw kindje een stoffen luier die u uw kindje aandoet de eerstvolgende keer dat het naar de opvang komt. U brengt dan een wegwerpluier mee die wij bij de laatste luierwissel aandoen. Het wassen en drogen van de luiers gebeurt in De Toverhazelaar.

Recht op kwaliteitsvolle kinderopvang voor ieder kind. Inclusieve kinderopvang.

Ieder kind heeft recht op kwaliteitsvolle kinderopvang. Kinderen uit diverse achtergronden met elk hun eigenheid kunnen terecht in De Toverhazelaar. 
We staan
er voor open om kinderen met en zonder specifieke zorgbehoeften samen op te vangen.  Iedereen, ongeacht zijn achtergrond, tekorten en mogelijkheden, is welkom.  Ook een kind dat 'extra' zorg nodig heeft, kan naar De Toverhazelaar komen (kindjes met een motorische of andere handicap, epilepsie, ontwikkelingsstoornissen, allergieën etc.). 
In de zorg voor kinderen met een specifieke zorgbehoefte wordt, zo nodig, samengewerkt met externe partners en professionelen. 
We vinden het belangrijk dat kinderen van kleinsaf aan leren omgaan met verschillen. 
Het samen aanwezig zijn van kinderen met of zonder extra zorgbehoefte zien we als een verrijking voor alle partijen.


Pedagogische visie.

We vertrekken vanuit de behoeften en wensen van het kind...

    • we bieden een gevoel van veiligheid door te zorgen voor een veilige omgeving, duidelijkheid, een gezellige en ontspannen sfeer, en goede zorg voor zowel lichamelijke als geestelijke gezondheid (goede verzorging, hygiëne, rust, lichamelijke beweging, buitenlucht, gezonde voeding en gezond leefklimaat)
    • we stimuleren de groei van ieder kind door exploratie en spel; trachten te komen tot betrokkenheid. We bieden uitdagingen van waaruit het kind tot eigen creativiteit kan komen; we stimuleren zelfstandigheid; we bieden ruimte (letterlijk en figuurlijk)...
    • we halen de buitenwereld binnen
      • door de kinderen te betrekken bij dagelijkse activiteiten (kippen eten geven, eitjes halen, zaadjes planten, kruiden plukken, composteren en sorteren...);
      • door hen in contact te brengen met de buitenwereld door middel van aandacht voor kunst, cultuur, muziek, literatuur... (muziek maken, liedjes zingen, lezen...)
      • door normen en waarden bij te brengen
    • we hebben respect voor de mens en voor alles wat leeft
    • door iedereen serieus te nemen en ons in te leven in het ontwikkelingsniveau en de leefwereld van ieder kind
    • door onbevooroordeeld te zijn (objectief te kijken en luisteren)
    • door een inviduele benadering (aandacht voor iedereen, verschillende culturen, verschillende ontwikkelingsniveaus, verschillende mogelijkheden/beperkingen/zorgbehoeften...)
    • door respect voor de natuur